Short CV/Education and training

  • Since 2018
    Professor for German Literature at the Eberhard Karls Universität Tübingen

  • 2017
    Visiting Professor at the Eberhard Karls Universität Tübingen

  • 2016
    Max Kade Distinguished Visiting Professor at the Department of German Studies, University of Cincinnati

  • 2013 – 2014
    Interim Professor at the German Department of the FernUniversität in Hagen

  • Since 2011
    Dilthey Fellow of the Volkswagen Stiftung at the German Department of the University of Münster

  • 2010 – 2011
    Feodor Lynen Fellow of the Humboldt Foundation at Yale University, New Haven/CT (USA)

  • 2002 – 2011
    Assistant Professor of German Literature, German Department, University of Münster

  • 1998 – 2002
    Studies in German, French and Anthropology, Universiy of Münster

  • 1998 – 2002
    Lecturer / Research Assistant, German Department, University of Münster

  • 1991 – 1997
    German and French Studies, Université Libre de Bruxelles and Ruhr-Universität Bochum, Germany

Selected publications

Books

  • Homo contractualis. Das Regime des Vertrags und die Romantik [u.a. zu Gustav Freytag, Friedrich Schiller, Johann Wolfgang Goethe, Heinrich von Kleist, Novalis, Adam Müller, Ludwig Uhland und Wilhelm Hauff; Habilitation, in publishing].

  • Körper mit Gesicht. Rhetorische Performanz und postkoloniale Repräsentati-on in der Literatur am Ende des 20. Jahrhunderts, Köln: Böhlau 2006. [u.a. zu Urs Widmer, Christoph Ransmayr, Yoko Tawada, Calixthe Beyala].

  • Editorships

    RECHT FÜHLEN, Paderborn: Fink Verlag 2017 [zus. mit Sabine Müller-Mall, Florian Schmidt, Sandra Schnädelbach].

  • Materie. Grundlagentexte zur Theoriegeschichte, Berlin: Suhrkamp 2013 (zus. mit Hania Siebenpfeiffer und Martina Wagner-Egelhaaf).

  • Das Imaginäre der Nation. Zur Persistenz einer politischen Kategorie in Literatur und Film, Bielefeld: transcript 2012 (zus. mit Katharina Grabbe und Martina Wagner-Egelhaaf).

Essays

  • „Menschenrecht fühlen, Gräuel der Versklavung zeigen – Zur transnationalen Abolitionsdebatte im deutschsprachigen populären Theater um 1800, erscheint in: Sigrid G. Köhler, Sabine Müller-Mall, Sandra Schnädelbach, Florian Schmidt (Hgg.), Recht fühlen, Paderborn: Fink Verlag 2017, 63-79.

  • „The enigmatic ground. On the genesis of law out of emotion in the writings of Savigny and Uhland“, in: InterDisciplines. Journal of History and Sociology 6/2 (2015): Themenband ‚Between Passion and Senses? Perspectives on Emotions and Law‘, 17-45 (zus. mit Florian Schmidt). [http://www.inter-disciplines.org/in-dex.php/indi, peer-reviewed journal]

  • „Glück und Größe des Rechtsgefühls. Zur Ästhetik juridischen Handelns bei Kleist“, in: Christoph Pflaumbaum, Carolin Rocks, Christian Schmitt, Stefan Tetzlaff (Hgg.), Ästhetik des Zufalls. Ordnungen des Unvorhersehbaren in Li-teratur und Theorie, Beiheft zu Euphorion. Zeitschrift für Literaturgeschichte, Heidelberg 2015, 177-192 (zus. mit Florian Schmidt).

  • Beautiful Black Soul? The Racial Matrix of White Aesthetics (Reading Kotzebue against Kleist)“, in: Image & Narrative 14/3 (2013), 34-45 [mit einem Exkurs zu Thomas Usleber]. [http://www.imageandnarrative.be/, peer-reviewed journal]

  • „Intermaterialität als Programm. Zu einer Kultursemiotik der produktiven Materie (nach Kristeva)“, in: Thomas Strässle, Christoph Kleinschmidt, Johanne Mohs (Hgg.), Das Zusammenspiel der Materialien in den Künsten, Bielefeld: transcript 2013, 45-67.



Complete list of publications

Selected projects

  • Law and Literature: Homo Contractualis – The Fiction of Contracts in Law and Literature around 1800.

  • Abolition, popular German theater, and transnational communication

Membership in scientific bodies/juries

  • Deutscher Germanistenverband

  • Gesellschaft zur Erforschung des 18. Jahrhunderts

Additional qualifications

  • Equivalence of a 'Première Licence en Langue et Littérature françaises', Université Libre de Bruxelles, Belgium, (1994)


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