Short CV/Education and training

  • Christine Fischer studied studied musicology, Italian literature and history of art at Ludwig-Maximilians-Universität Munich and University of California Los Angeles. In 2004 she earned her PhD with a thesis on Maria Antonia Walpurgis at University of Berne and held an assistant professorship of the Swiss National Science Foundation at Schola Cantorum Basiliensis from 2007 to 2013. 2013–2019 she served as co-president of ForumMusikDiversität. Since 2019 she is senior research associate at University of applied sciences and art Lucerne – Music.

Selected publications

  • Fischer, Christine (2018). Wege in die Erkenntnis: Die Aargauer Sängerin und Komponistin Fanny Hünerwadel (1826 –1854). In Annette Kreutziger-Herr; Nina Noeske; Nicole K. Strohmann; Antje Tumat; Melanie Unseld; Stefan Weiss (Hrsg.), Wege: Festschrift für Susanne Rode-Breymann (S. 427-441). Hildesheim, Zürich, New York: Georg Olms Verlag.

  • Fischer, Christine (2018). Theatrales Spektakel als Weltenordnung: "Angelica vincitrice di Alcina" von Johann Joseph Fux, Pietro Pariati und Ferdinando Galli Bibiena (Wien, 1716). In Andrea Sommer Mathis; Katharina Wessely; Elisabeth Großegger (Hrsg.), Spettacolo barocco: Performanz, Translation, Zirkulation (S. 47-81). Wien: Hollitzer Verlag.

  • Fischer, Christine (Hrsg., 2017), Vítězslava Kaprálová (1915–1940): Zeitbilder, Lebensbilder, Klangbilder (Vol.2, S. 91-113). (Zwischentöne, vol. 2), Zürich: Chronos Verlag.

  • Fischer, Christine (2017). Geschlechterübergänge und Raumdispositionen: Zusammenhänge im Spannungsfeld von Stabilität und Instabilität. In Saskia Maria Woyke; Katrin Losleben; Stephan Mösch; Anno Mungen (Hrsg.), Singstimmen: Ästhetik – Geschlecht – Vokalprofil (Vol.28, S. 131-150). Würzburg: Königshausen & Neumann.

  • Fischer, Christine (Hrsg., 2015). "La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina": Räume und Inszenierungen in Francesca Caccinis Ballettoper (Florenz, 1625). (Zwischentöne, Vol.1). Zürich: Chronos Verlag.

  • Fischer, Christine (2015). No Need for Audiences?: Opera, Historical Information, and Business. In Derek Scott; Anastasia Belina-Johnson (Hrsg.), The Business of Opera (S. [31]-49). Farnham: Ashgate.

  • Fischer, Christine (2012). Oper als "Gesamtkunstwerk": Zum Verhältnis der Künste im barocken Musiktheater. (Basler Jahrbuch für historische Musikpraxis, Vol.32). Winterthur: Amadeus.

  • Fischer, Christine (2011). Inszenierte Geschichte: Joseph Haydns und Carlo Francesco Badinis "L’anima del filosofo" als Gattungspoetik. In Regula Rapp; Thomas Drescher (Hrsg.), Verhandlungen mit der (Musik-) Geschichte (Basler Jahrbuch für historische Musikpraxis, Vol.32, S. 67-86). Winterthur: Amadeus.

  • Fischer, Christine (2011). Zur 'Türkengefahr' in "La Betulia liberata" (Pietro Metastasio/Georg Reutter): Die Dramaturgie des Fremden in der Aufführungstradition der Wiener Oratorien. In Barbara Schmidt-Haberkamp (Hrsg.), Europa und die Türkei im 18. Jahrhundert (S. 111-141). Göttingen: V&R unipress.

  • Fischer, Christine (2009). Engravings of Opera Stage Settings as Festival Books: Thoughts on a New Perspective of Well-Known Sources. Music in Art, 34, 73-88.

  • Fischer, Christine (2007). Instrumentierte Visionen weiblicher Macht: Maria Antonia Walpurgis’ Werke als Bühne politischer Selbstinszenierung. (Schweizer Beiträge zur Musikforschung, Vol.7) Kassel: Bärenreiter.


Selected projects

  • "Italian opera at German courts in the 17th and 18th centuries", collaboration with Institute of Theatre Studies, University of Bern, and Seminar of History of art, University of Basel, 2007 – 2013 (SNF)

  • Production of Francesca Caccini's "La liberazione di Ruggiero dall'isola d'Alcina" (Florence, 1625), opera class of Schola Cantorum Basiliensis at Eventhalle Blinde Kuh, Basel, Switzerland, and at Semper Oper, Dresden, Germany, 2012

  • "Klangwandeln im Zeitlabyrinth der Bibliothek", opera class of Schola Cantorum Basiliensis, at Basel Music Academy's Vera Oeri Library, 2011

  • Production of Alessandro Scarlatti's opera "Penelope la casta" (Naples 1697) opera class of Schola Cantorum Basiliensis, at Wettsteinsaal, Basel, 2009

Membership in scientific bodies/juries

  • Reviewer for German Research Foundation (DFG) and Swiss National Science Foundation (SNF)

  • Co-president of ForumMusikDiversität

Additional qualifications

  • Swiss National Science Foundation (SNF) Professorship at the Schola Cantorum Basiliensis, 2007


Contact

You can only see the contact information of the academics in the database if you are a registered user of AcademiaNet.
Please register here

Testimonials

  1. Read what our members say about AcademiaNet.

Follow us

No more excuses!

  1. Please download the brochure "No more excuses" and read more about female experts in Europe, and about AcademiaNet.

Similar profiles

  1. Dr. Melanie Arndt

    Humanities, Social, modern political, and environmental history

  2. Prof. Dr. Hagit Amirav

    Humanities, Early Christianity and Late Antiquity

  3. Prof. Alison Anderson PhD

    Humanities, Social and behavioural sciences

  4. Professor emerita Brenda Almond

    Humanities, Philosophy: Moral and Social Philosophy, Applied Ethics, Bioethics